söndag 15 maj 2016

Tulpanspam och en vårrunda i trädgården

Nu-så, nu kommer tulpanspammet! Tänk att man kan bli så lycklig för några tulpanlökar som sticker upp i rabatten...ja, det är inte stora nöjen jag kräver för livskvaliteten :) men det är väl också för att det är min nya rabatt som jag planterade i höstas och som jag inte har sett tidigare. Då är det än mer spännande att följa utvecklingen.

Jag utgick ifrån blodfläderns svart-lila blad och alunroten 'Green Spice' vackra nätmönster när jag planterade tulpanen 'Candy Prince' och klassikern 'Queen Of Night' i höstas. Och jag måste säga att jag är över förväntan eftersom jag känner mig lite som en nybörjare på detta med att skapa rabatter.



Jag planterade även röd sockblomma lite längre bort i rabatten som nu också blommar så fint. För några veckor sedan trodde jag att den hade frusit bort för den såg så klen ut - men vilken fart den har satt den sista veckan! Sedan kommer hela skapelsen att förgyllas med massor av nya Allium som jag också planterade i höstas - är så glad att jag fick den där energin under hösten och planterade en massa nya lökar. Det brukar ju alltid vara så annars att man ångrar sig varje vår att man inte orkade sätta ner lökar hösten innan.



Lite här och där och på olika ställen varje år kommer det upp gamla tulpaner som jag inte har planterat - men även om färgen och placeringen inte riktigt är den jag tänkt mig så är det ändå lite charmigt att trädgården lever sitt eget liv med minnen från förra trädgårdsägaren. Så jag gläds åt dessa överraskningar!


 Den Japanska lönnen som jag också planterade i höstas har klarat vintern bra och är riktigt fint på gång bland hasselört, ormöga, narcisser och kungsängsliljor.



...Och sedan kommer den gamla Azalea-damen bredvid att lägga sitt blomflor över ormöga och hasselörten.


Narcissen 'Thalia' däremot har glesat ut sig - så där får det definitivt blir mer lökar satta till hösten.


 ...ja, det var en liten vårrunda i trädgården - hej då från mig och mina röda sommarträskor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!