tisdag 24 maj 2016

Bland pelargoner, äppelblom och rabarber

Så kom den då äntligen – den allra första varma försommarmorgonen då kaffet kunde intas, på balkongen, i arla morgonstund innan jobbet tillsammans med den ljuvligt tidigblommande klematisen. Detta utan att jag behövde fleece och raggsockor. 


Med fågelkvitter och en fuktvarm värme efter gårdagens regn och åska kände jag hur livsandarna återvände och porten till sommaren öppnades.


I helgen som gick "öppnade" jag även upp balkongen på allvar. Pelargonerna fick komma fram efter sin exil under fiberduken. Nu har de skyddats färdigt från kyliga nätter och stark sol har jag bestämt. Det är dags att placera ut dem och tillföra några nya...


...work in progress. Mycket pyssel är det...ibland undrar jag allt vad jag håller på med!



Premiär var det också för årets första rabarberpaj. Så enkelt och så gott! Alltid lika efterlängtat i försommartider.


Äppelträden står i blom så nu välkomnar jag alla humlor och bin till min trädgård!


En ny vinkel som jag nog inte har visat tidigare. Äppelträd, syrener och vinbärsbuskar från gatan sett.


Slutligen, mitt finaste träd just nu! Den japanska lönnen som sedan förra inlägget har vecklat ut sina blad ännu mer. Om du vill läsa om hur jag fyndade och planterade det i höstas så kan du läsa om det här.




Ja, nu går allt i rasande fart och vi är nog många som tänker den klassiska tanken att vi vill stoppa tiden men eftersom det inte går så får vi försöka göra så gott vi kan med att vara här och nu! Som att dricka sitt kaffe utomhus innan jobbet – en liten handling men som ändå kan betyda så mycket för välbefinnandet resten av dagen.

1 kommentar:

  1. Åh, så vacker lönnen är! Ja, tiden nu är magisk och värdefull. Jag tassar ut i morgonrocken varje morgon, öppnar till växthuset och tittar till trädgården lite generellt. Det blir alltid lite stressigt sen när man kommer in igen!
    Kram Elin

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!