fredag 25 september 2015

"Trädgårdsfnattet"

Här kommer den - cliffhangern från förra inlägget!

Jag tror nog att ni har hört mig tjata ett antal gånger här på bloggen om mina långa betänketider när jag ska göra någon förändring i trädgården eller i inredningen. Möbler hinner utgå ur sortimentet innan jag bestämmer mig och träd och buskar hade varit meterhöga om jag hade bestämt mig i tid. Men i bland får jag fnatt - då handlar jag först och tänker sen! Och det är precis vad jag har gjort med delar av en rabatt. Jag har i och för sig länge gått och tänkt på att jag vill göra om den men har inte vågat att ta i med "hårdhandskarna" utan jag har bara duttat lite här och där.

Inte blir man glad av nedblåsta och nedregnade bolltistlar, utblommade stjärnflockor och flox full med mjöldagg.


Så med stora steg gick jag och hämtade spaden och grävde bort alltihop - tjoff, så var det gjort!


Men hjälp, vad ska jag ha där i stället?

Hortensian 'Limelight' satte jag där i våras så den blev utgångspunkten för att fortsätta med ett japansk starr 'Ice Dance' och en vitbrokig klätterbenved. Den fina kombon har jag inte tänkt ut själv utan det är mina bloggvänner Maria på Almbacken och Mejrams som har inspirerat mig till detta. All ära åt er!


och i den andra änden vid den japanska lönnen satte jag ett Miscanthus 'Ferner Osten' bland befintliga daggkåpor, kransveronica och ormrot. Får se till sommaren hur det passar ihop eller om spaden kommer fram igen.


Men sen då? Vad ska jag ha däremellan? Det är som med matlagningen, det spelar ingen roll hur många hyllmeter med kokböcker jag har när jag står där mitt i vardagen och ändå inte vet vilken maträtt jag ska laga. Så nu står jag här i myllan och kommer inte vidare... trots hyllmeter med trädgårdsböcker.


Lyckades ju också köpa ett antal tulpan- och alliumlökar som borde grävas ner i samband med nya perenner och helst inte före jag planterar så att jag riskerar att gräva upp dem.

Ja, så går det när man handlar först och tänker sen... men jag tänker ändå att det är bra för mitt kynne - att tvinga mig själv till lite mer snabbare beslut! Och kära bloggvänner - ni kan nog gissa er till att jag är öppen för alla förslag till mellanrummet i rabatten;) och med detta "fnattinlägg" vill jag önska er en härlig helg!

3 kommentarer:

  1. WOW, vad du har jobbat! Men så här års brukar jag också få fnatt och äntligen orka ta itu med oregerliga rabatter. Jag gillar din blandning av buskar och perenner i rabatten, då har man något mer stadigt att lita på än de opålitliga perennerna. Men jag behöver väl inte skriva vad jag tycker du ska komplettera med; det börjar på k och slutar på lot :) Annars kanske hakonegräs skulle vara fint? Eller är det för mycket sol? Gulbladig heuchera (dock inte i full sol)? Höstsilverax? Men du kommer säkert på något, jag är inte orolig.
    Trevlig helg!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Så go' du är! Roligt att jag kan inspirera! Jag skulle nog inte bland in någon ytterligare perenn/buske/gräs i det du har utan fylla ut med det du redan har i rabatten och tycker om. Ice Dance kommer att sprida sig och tycker du om den, så skulle jag ha den på båda sidor om tomrummet och bakom. Även benveden skulle jag komplettera och i mitten ha ett litet större klot, bara i grönt, för att lugna det brokbladig och det yviga på sidorna. Visst är det roligt att ta tag i gamla rabatter och göra om! Kram Merja

    SvaraRadera
  3. Fin början. Klot ser jag framför mig. Det blir lugnt och fint och en annan form.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!