söndag 31 maj 2015

En gammal rosdam och en japansk lönn

Vem blir glad av denna ros? 

När jag hade rensat bort all kirskål runt den gamla rosdamen så backade jag, beskådade den och undrade stilla- varför står denna ros kvar? Hmm... den är gammal, den har alltid stått där, blommorna doftar ljuvligt av citron, (de få som kommer), den.... ja vadå? Jo, den hade gjort sitt! Så innan jag hann tänka mer så klippte jag ner den och grävde upp den. Det är så jag måste agera: nu eller aldrig! Jag tänker alldeles för länge och har svårt för att ta bort (i alla fall vissa) gamla uppväxta buskar och träd som fanns i trädgården när vi flyttade in. Men jag blir bättre och bättre på det och inser att det är en mognadsprocess, i alla fall för mig.


Och den här gången behövde jag inte ens besluta mig för vad jag skulle plantera istället för jag hade en japansk lönn som stod på en tillfällig växtplats och bara väntade på att få komma till sin rätt. Men som ni vet så leder det ena till det andra. Nu har jag lite huvudbry hur jag ska komma vidare i rabatten runt lönnen. Jag planterade röd sockblomma runt om som marktäckare. De befintliga växterna som redan växer där är daggkåpor och vita tovsippor, vilket nog kan passa, men sen blir det lite svårare för då kommer det vita flox (gamla ärvda), ormrot och stjärnflocka och det känns inte riktigt som det passar.

Så nu kära trädgårdsbloggvänner kastar jag ut mitt huvudbry till er! Jag tar tacksamt emot tips hur jag ska fortsätta med rabatten. Stort som smått, allt eller inget - jag är öppen för allt :)




Och i morgon är det första juni - maj försvann i en kall och blöt dimma. Nu hoppas jag på att försommarvärmen kommer! Allt gott till er, kära läsare!

4 kommentarer:

  1. Låter som du har alldeles förträffliga växter som kan passa ihop. Ormrot, jag är extra förtjust i bergormroten som blommar med rosa kolvar hur länge som helst. Är det den du har, tycker jag absolut den passar med stjärnnflockan. Du har ju växter där som avlöser varandra på ett bra sätt. Så bygg på det du har. Kram Merja

    SvaraRadera
  2. Tycker också det låter som bra växter. Sedan vore det kanske fint att plocka upp det mörkbladiga i något mer? En mörk alunrot och eller brunnäva kanske? Du skriver inte väderstreck men de båda funkar i flera lägen.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat, den bästa tid är nu! Jag har en gulbrokbladig stjärnflocka Sunningdale Variety som jag tycker passar till rödbladiga växter. Eller kanske vitrandigt tuvrör Overdam. Men jag tycker som övriga att det du redan har ser snyggt ut. Precis som du gör i din trädgårdsoutfit!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Jag bor i zon 8 och är helt ute i det blå och cyklar vad gällande vad som går ha i rabatter i södern :) Har ingen aning om vad jag ska ha i min egen tre meter långa rabatt full med mossa nu. Men det ordnar sig snart.

    Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!