måndag 2 februari 2015

Längtans filosofi

Det här med att hela tiden längta efter något annat.

Känner ni igen det? Längtan till jul, längtan till efter jul, längtan till våren, till sommaren, till semestern, till att snön ska komma, till att snön ska försvinna, till helgen, till.... ja vadå? Varför ska det vara så svårt att vara här och nu och ta tillvara varje dag som den är? Att vara glad över att julbelysningen sitter kvar på balkongräcket och äntligen kommer till sin rätt nu när snön har fallit istället för att kanske muttra över att den borde ha fallit till jul. Det är så lätt gjort att hamna i längtanstankarna framåt. Nu tar jag ett djupt andetag och njuter av snön och belysningen. Februari är ju trots allt en vintermånad!


...och apropå längtan. När jag skriver detta inlägg så hör jag i mitt inre min favoritsångerska, Eva Dahlgren med låten "Titta på mig" från albumet För väntan (1981)

[...] hela mitt liv
hela min dröm rinner iväg
får inget tag
väntar på allt
väntar på bussen väntar på hösten väntar på våren [...]


We decor life | Vintervitt

Det här inlägget är mitt bidrag till veckans tema hos Decor Life. 
Decor Life skapar en plats i bloggosfären där vi bloggare tillsammans får möjlighet att utmana vår kreativitet 
- kika in hos Decor Life och häng på om du vill -

6 kommentarer:

  1. Kunde inte sagt det bättre. Gilla läget och njut av snön vi bor ju i Sverige.

    SvaraRadera
  2. Precis så är det! Det gäller att vara här och nu. Ibland är det litet svårt och jag försöker verkligen leva i vintermånaden februari och får stoppa min vårlängtan. Tids nog blir det vår. Kram Merja

    SvaraRadera
  3. Jag njuter av snön som gör landskapet ljusare, men längtar samtidigt efter våren när färgerna i trädgården återvänder. Jag lever i nuet och blickar framåt. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Är faktiskt rätt bra på här och nu även om jag retas lite i mitt inlägg idag. Vår bästa tid är nu.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Att vara här och nu kan vara så nödvändigt ibland. Klart att var sak ar sin tid, så fint med den vita snön.. kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Här har vi för lång vinter. Nu är det februari och massor av snö vräker ner och det kommer att fortsätta komma mer. Till sist längtar jag till våren. Tror att om jag bott där våren börjar komma redan nu eller strax hade jag inte lika ofta längtat till vår. Men det är lätt att längta bort från vintern när den är så många månader och jag har så mycket roligt att göra om våren :) Hönorna måste vara instängda till i maj nån gång. Solen når inte att tina bort snön som ligger där i hönsgården. Jo, nog längtar jag till våren om än inte hela tiden. Men nu är det snö och ljuvligt vackert och det är också fint :)

    Ibland känns det fint att få längta. För jag tror att man ändå kan vara i nuet. Allt inom rimliga gränser eller nåt.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!