onsdag 21 januari 2015

Tankar om tid

I morse skrev jag på instagram. "Nå´n mer än jag som tycker att veckorna bara rusar iväg?" Och jag fick så många härliga svar tillbaka där vi alla verka tycka att tiden går mycket snabbare nuförtiden. Är det så? Snurrar verkligen jorden allt snabbare? Nja, den gör väl inte det men det verkar vara något med vår samtid som gör att vi upplever att tiden bara rusar iväg!

Ibland funderar jag på vad dagens teknologi gör med oss. Sättet vi kommunicerar på idag skiljer sig ganska markant från hur det var när jag var ung. Då bestämde man att: "vi ses utanför Åhléns klockan 18" och då stod man där klockan sex. Det skulle mycket till om man inte kom till den avtalade mötesplatsen. Hur gör vi idag när i princip alla har mobiler? Jo, vi säger: "vi messar lite närmare sen och bestämmer tid och plats", (eller så sitter vi kvar hemma och skypar med varandra). Vad gör det med vårt tänkande och vad gör det med vårt förhållande till tid och rum? Sån´t brukar jag fundera på! Jag tror nämligen att det har betydelse för hur vi upplever tiden. Märk väl - jag värderar inte om det var bättre eller sämre förr - jag noterar att vi beter oss annorlunda. Jag tror att vi varken är mer eller mindre sociala i dag jämfört med tiden innan den digitala revolutionen - tekniken erbjuder bara andra vägar.

Dagens teknik och de sociala medierna erbjuder i princip oändliga möjligheter och det är väl detta, det mer konkreta som vi känner av. Vi försöker helt enkelt att trycka in mycket mer på vår vakna tid än vad vi gjorde för 30 år sedan. Vi både kan och vill göra så mycket mer och då krymper tiden. Jag tror faktiskt att det har betydelse för vår tidsuppfattning

Tänk om alla dessa möjligheter hade funnits när jag var barn då skulle jag säkert, som många av våra barn gör på gott och ont, också ha fastnat framför datorn. Då hade man lagt ut en film på YouTube när man mimade till ABBA istället för att tvinga sin föräldrar att sitta och lyssna i soffan...

Men när jag var barn då minsann lekte och pysslade vi (haha...) häromdagen hittade jag min gamla häftapparat som jag tror att jag köpte på 70-talet när jag älskade att leka kontor!

Var sak har sin tid och var tid har sin sak!



6 kommentarer:

  1. Det funderar jag många gånger på - Vart i fridens dagar tar alla dagar vägen egentligen?? Men då när jag börjar tänka efter visst vet jag var eller vad jag gjorde men det känns som att tiden blivit för kort. Inte bara det att den försvinner snabbt den är för kort, helt enkelt. Det förändras väl med livet hur man uppfattar tiden.. Och har man mycket att göra eller kul då går den ju ännu snabbare.. När jag är ledig tar de lediga dagarna slut snabbt. Och när jag jobbar sniglar sig tiden fram, samtidigt som den på ett vis tar slut snabbt ändå, men på ett annat sätt. Har man ett tungt arbete, kanske psykiskt påfrestande kan vi säga, är det ju ännu viktigare att hinna vila upp sig, låta kropp och knopp vila upp sig. Både för att orka jobba och orka det man vill på sin fritid. För mig är det viktigt att jag får göra det och att ha det bra hemma. Men ju bättre, roligare och mer inspirerande jag har det när jag är ledig desto mindre vill jag fara på jobbet. Förstår du vad jag svamlar om? :))

    Visst, vi har ju alla lika många timmar. Men arbetet slukar den största delen av vårt liv, för de flesta av oss. Sen när man kommer hem på eftermiddagen/kvällen är det inte mycket tid kvar. Arbetar man då också helg blir det värre även fast man då istället har sina lediga dagar någon annan dag på veckan.

    Tiden går nog inte få nåt grepp om. Svår att förstå sig på. Jag brukar tänka och försöka göra det bästa av min tid. Oftast är varje dag fylld av olika måsten i varierande storlek. Som vi alla har. Men jag passar på att ha det gott så snart tillfälle bjuds.

    Så mycket det finns att skriva om det här. Tack för att du skrev om det! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ann-Louise,
      Jag förstår precis vad du "svamlar" om och det är definitivt inget svamel! Jag funderar ofta i dessa banor också. Vad gör vi av våra liv egentligen? Lever vi som vi vill? Vad prioriterar vi? Har vi några val egentiligen. Är det meningen att jobbet ska vara meningen med livet? etc etc. Att fundera över detta då och då tror jag ger oss en chans att kunna ändra på det man kan ändra på. Att man helt enkelt stannar upp och ställer frågor till sig själv.

      Vad glad jag blev att du tyckte att ämnet var intressant att fundera över och att du tog dig tid att skriva här!
      Kram
      Cathrine

      Radera
  2. Många kloka ord du skriver! Och intressant att tänka på. Tiderna förändras, tekniken utvecklas och vi med den - vare sig vi vill eller ej känns det som. På gott och på ont. Svårt att lägga några värderingar i det stora hela, vissa saker är bättre och annat har vi kanske tappat bort som ändå var bra.

    Roligt att hitta hit, gjorde det idag genom Lyckliga Praliner:) Härlig blogg du har och vilket startår du har fått! Stort grattis! Men så bor ni också i ett vackert hus och den där pelargonbalkongen föll jag för som en fura! Jag kommer absolut kika in till dig fler gånger:)

    Ha en fin helg!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Suz! Välkommen till mig, så roligt att du hittade hit! Tack så mycket för gratulationer och allt fint beröm du öser över mig!

      Visst är det så att det finns mycket att fundera över när det gäller hur tekniken förändrar våra liv, roligt att du tyckte att det var intressant att läsa om det.

      En fin helg till dig med och välkommen tillbaka,
      Kram
      Cathrine

      Radera
  3. Ja du, tiden ja, vart tar den vägen? Det brukar jag också fundera över. Jag har börjat träna att vara mer närvarande i det jag gör för stunden och märker då att jag tycker att tiden går litet långsammare. Istället för att på torsdagen tänka "att gud så skönt att det är fredag imorgon" så försöker jag att inte tänka på fredagen alls, utan leva för torsdagen fullt ut. Jag lyckas stundom men inte hela tiden. Senast idag satt jag på jobbet och tittade på klockan och önskade att timmen var slagen och att jag fick åka hem. Önskar dig en riktigt fin fredag! Njut nu riktigt mycket av fredagskvällen och stanna kvar i känslan av fredag (det ska jag försöka)! Kram Merja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket kloka ord Mejrams! Försöker också att praktisera detta, TACK för att du påminner om vikten att vara här och nu!

      Kram till dig <3

      Radera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!