söndag 7 december 2014

Julpyssel ur ett barn- och vuxenperspektiv

När barnen var små så "pysslades" det väldans mycket inför jul. Det var egenhändigt gjorda änglar, tomtar, kulor och hjärtan av pärlor, glitter, ståltråd, tyg, vadd, spets, potatistryck, stämplar, hönsnät - ja, vi har nog prövat de flesta materialen. Det allra roligaste var nog julkorten - alla personligt gjorda och med ett nytt tema varje år. Av någon underlig anledning så blev det alltid den sista natten innan korten skulle postas som kreativiteten och produktionen var som bäst! :)

Nu har barnen vuxit upp till tonåringar och fokus ligger inte riktigt på att "julpyssla". Så det får jag göra själv! Och jag kan väl erkänna att jag inte direkt julpysslar i den bemärkelsen. Min pyssel består istället av att jag ordnar små julstilleben här hemma. Jag smyger in julen lite pö om pö - nån liten detalj ju närmare julen kommer. Under december frångår jag mantrat "less is more". Det blir en månad där man kan leka lite och känna sig som barn på nytt!

En liten högfärdig fru Ren har smugit sig in bakom krukan med rumsgranen,


Den antika skålen av malm har förvandlats till en glittrande julig ljustårta,


Och den röda vasen kan bara ställas fram som den är för att förhöja julstämningen.


Det behövs inte mer "pyssel" än så för att få lite julkänsla och känna sig kreativ! Hur pysslar du? Oavsett pyssel så önskar jag er alla en härlig ny vecka, nu när vi går in i tredje adventsveckan och Lucia.


Julpyssel är veckans tema på bloggen Decor Life där bloggarna Weronica och Tina som bäst håller på att bygga upp en plattform för kretiva möten. På deras blogg läser jag att de vill "berätta människors historier och tänka på inredning som berättelse". Reportagen på deras blogg bjuder på härliga texter och fina bilder så jag kan rekommendera att kika in där om du är intresserad. Varje vecka bjuder de in alla bloggare att tillsammans med dem blogga om ett tema så att vi alla tillsammans inspireras och skapar något gemensamt. Denna vecka är det just julpyssel - häng på om du vill!



4 kommentarer:

  1. Jag hamnar nog på den nedre delen av julpyssellistan, är nog rätt dålig på det men litet blir det. Jag gör också som du, tar fram litet allt eftersom. Fast julblommor köper jag alltid och där skulle jag nog kunna frossa. Kramen

    SvaraRadera
  2. Så fint du pyntat.
    Här pysslas det mest med material från naturen, lökar, mossa, lava, grenar och olika sorters ris. Om jag blir sugen kan det bli julkort också, men numera skickar jag bara några stycken.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Vilken fin ren du har! Gillar också de kitschiga renarna i inlägget tidigare.

    SvaraRadera
  4. Jag pysslar egentligen inte heller så mycket, det är mest bara hyacinter och kuddmossa. Och lammöronskulorna, förstås :)
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!