söndag 29 januari 2017

Tove Jansson och långsam januari

Förra helgen tillbringade jag och min dotter i Stockholm där vårt främsta utflyktsmål var Tove Jansson-utställningen på Millesgården. Vi är båda fascinerade av hennes konstnärliga gärning för hon var ju inte bara Mumintrollens litterära mamma utan också en stor konstnär, illustratör och karikatyrtecknare. Utställningen visar stora delar av hennes livsverk som genomsyras av mångfald och tolerans - det som alltid har varit hennes ledstjärna under hennes liv och som är högst relevant i dagens oroliga värld.

Jag tyckte mycket om hennes olika självporträtt i olja och besöket resulterade i några vykort och en utställningsplansch. Utställningen på Millesgården är nu slut men i februari kommer den till Göteborgs konstmuseum. Jag kan verkligen rekommendera den utställningen!



Annars så fortsätter långsamhetens januari här hemma hos mig. Mitt låga tempo syns lite varstans - vissna tulpaner som jag inte har plockat bort...



...och julgransdekorationer som inte har kommit längre än till bordet.


Men så får det vara, snart kommer februari med flera födelsedagar och hoppingivande ljus!

💙

Ett fint januarislut och en härlig februaribörjan önskar jag dig!
Kram.

7 kommentarer:

  1. Den utställningen skulle jag gärna se! Vi får se om jag lyckas komma iväg till Göteborg, maken är ju faktiskt där varje vecka😊
    Kram
    K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, försök att komma iväg Katarina. Det fanns så mycket att se och fördjupa sig i!
      ..och helgens väder var uruselt, regn, blötsnö och råkallt! ;) så det är bara att se framåt.

      Kram
      Cathrine

      Radera
  2. Roligt att komma iväg på utflykt och uppleva något tillsammans. :) Och skönt att läsa om ditt långsamma januari, likadant här. Idag stuvades de sista eftersläntarna efter julen undan här hemna. Själv är jag nu inne på andra helgen i vårt förrådsrum där jag röjer bland grejorna. Say no more.
    Fin vecka till dig!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så härligt att göra någonting tillsammans med sitt (nu unga vuxna)barn.

      Röja ja, det kan man aldrig göra för mycket känns det som, förstår inte var alla grejer kommer ifrån... ;) I alla fall är januari en bra månad att röja i, för som sagt det finns inte så mycket annat att göra...

      Ha det fint och röj på!
      Kram Cathrine

      Radera
  3. Det låter väldigt spännande! Ska gebast kolla upp den utställningen! Tack för tips och som vanligt fina bilder, sån harmoni!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Viktoria! Ja, jag kan verkligen rekommendera utställningen. Åh, tack för att du uppskattar bloggen och bilderna!

      Önskar dig en fin vecka!
      Kram Cathrine

      Radera
  4. Den utställningen hade man ju velat se. Synd att det är så långt bort. Fina, fina bilder hos dig. Som alltid! Nu är vi inne i februari, men tusan så grått det är. Jag bara gnäller o klagar.

    Kram
    Maria

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!