måndag 9 januari 2017

Husmoderns köksalmanack


Vad vill då köksalmanackan? Den vill bli Husmoderns oumbärliga hjälpreda. Använder ni Köksalmanackan, kommer hushållsmaskineriet, matlagningen, hela hemmets skötsel, att löpa så mycket smidigare än förr.
— Husmoderns köksalmanack 1933








Ja, tack gärna - lagar den maten åt mig också månntro? Uttalandet från 1933 och genusdebatten lämnar jag därhän och istället inriktar jag mig på mina barndomsminnen. Denna almanacka, som för övrigt bytte namn 1979 från ”Husmoderns köksalmanack” till det mer ”moderna” ”Köksalmanack”, gav jag till min mamma i julklapp varje år under 70-talet och tidigt 80-tal. Sedan föll den (som väl var kanske) i glömska tills grannbarnen knackade på dörren strax innan jul och sålde jultidningar. När jag bläddrade i katalogen så dök den alltså upp och jag tänkte – Nämen, finns den än? Då måste jag ju bara köpa den och se om det kan vara något för dagens kvinnor OCH MÄN!

Så nu sitter jag här och bläddrar i den 84:e årgången och läser veckomatsedlarna, kan hända att det blir något av förslagen idag, eller något annat käckt husmorstips!:)

...och för er som är för unga för Köksalmanack finns följande information på wikipedia:
"Almanackan är utformad som en vanlig almanacka men där varje dag också har en matsedel för lunch och middagsmat med recept, där finns även plats för anteckningar, för hushållsplanering eller som kortfattad dagbok. Den har ett kalendarium där födelsedagar och andra bemärkelsedagar kan markeras samt blad för hushållsutgifter och en adresslista. Varje almanacka innehåller också artiklar kring skötsel av hem, barn, klädsel, handarbete, umgänge, bjudningar, konservering och matlagning."

Det ni! :)

4 kommentarer:

  1. Javisst, ett gäng sådana har man ju sålt i sina dar, under karriären som jultidningsförsäljare. Härom året, eller när det nu var...;-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Ja, den känner man ju igen! Hur var den då? Fick du några bra tips?!
    Kram
    K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja... inte på de första sidorna i januari. Recepten var ju inte direkt några höjdare men jag ska den fler chanser. Jag återkommer i frågan Katarina! :)

      Kram Cathrine

      Radera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!