måndag 29 februari 2016

Vinter, vår och vintergäck

Än håller Kung Bore sitt grepp över vintern och februari är en dag längre  - men i morgon börjar vårmånaden mars! Tjohoo! Även om det forfarande är kallt hos mig och vintergäcken är de enda vårblommorna som har vågat sig upp så är det i alla fall vår i morgon enligt almanackan! Och det kan ingen kung ta i från mig!


Efter helgens rundvandring i trädgården kunde jag konstatera att lite vintergrönt har jag i alla fall lyckats med bland allt det bruna. Jag är så glad för den nya rabatten som jag gjorde i ordning i höstas (se här) och som innehåller fler vintergröna växter. Bl.a. har det japanska starret, Ice Dance, hållit sig jättefint hela vintern och nu glänser det så vackert i solen.


 ...och krukor och murgröna har också övervintrat i min arbetshörna, min älskade hörna som jag förhoppningsvis snart kommer nyttja varje lediga stund när vårsolen sakta men säkert gör sitt intåg.

4 kommentarer:

  1. Näää, nu får väl Kung Bore ge upp tycker jag! Men du har ju inte mycket snö kvar, och det är ju bra. Här är också minusgrader, sååå trist, men det blir säkert bättre i mars! Dvs imorgon!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Ja, nu vill jag ha vår, plusgrader och värmande sol. Men det ser dystert ut. Konsulterar min favorit klart.se och där ser det ut som om de nattliga minusgraderna släpper sitt grepp först om en och en halv vecka... :( Tror bestämt att det blir till att pigga upp sig med lite vårliga snittblommor.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Ja, nu är vårmånaden här och demonstrerar hos oss genom att byta ut minusgraderna mot regn... Men nu är det bara att bita ihop och stå ut lite till så är det snart dags att dra igång där ute på allvar. Längtar! Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Ljuset är på väg! Just nu gillar jag molnen för de håller kvar den lilla värme där är, men solvärme är bästa sorten :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!