söndag 6 december 2015

Ljuset och den andra söndagen i advent

"Maka på dig", hojtade jag till maken där han satt och drack sitt förmiddagskaffe. "LJUSET är här" och då menade jag inte enbart det andra adventsljuset utan FOTOLJUSET!
Under en halvtimma på förmiddagen uppenbarade sig äntligen ett ljus som gick att fota inomhus i och det kan man ju inte missa! Även om det innebär att någon måste göra ett umbärande. Som att flytta på sig.

Årets adventsdekorationer i köket går i enkelhetens tecken. Hyacinter och amaryllis i svarta krukor från Ilse Crawfords kollektion  'Sinnerlig' och en ljusstake som jag fyndade på loppis för några år sedan utgör mitt julpynt för tillfället.


Ernst Kirchsteigers begrepp "I det enkla bor det vackra" har ju blivit ett klassiskt citat - lite uttjatat kanske men för mig stämmer det ganska ofta att det faktiskt är det jag gillar bäst.


Amaryllisen 'Evergreen' kommer snart att förgylla mina dagar liksom sidensvansarna gjorde idag när de kalasade på de äpplena i äppelträdet som jag hade sparat åt dem. Det var härligt att sitta där i köksfönstret och titta på dem när de smaskade i sig Ingrid Marieäpplena.


Jodå, maken fick att dricka upp sitt kaffe när jag var klar med fotosessionen. :)


6 kommentarer:

  1. Vilken läcker ljusstake du har fyndat, det gäller att ha öga för fynd och det har verkligen du. Du lyckades att fånga i ljuset också. Här har det inte varit en gnutta ljus idag, bara gråväder och vind, rejält med vind. Nästan läge att förankra allt pynt utomhus. Önskar dig fin kväll! Kram Merja

    SvaraRadera
  2. Det gäller att passa på! Här har det varit grått i dag, men inte kallt så det är inte så dumt. Men blåsten hade jag gärna varit utan! Sinnerlig är alltid slut här, jag har bara sett den serien på bild, men den ser snygg ut.
    Trevlig vecka!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Fin och vacker julstämning hos dig. Helt i min smak!

    Ja, det gäller att passa på när "ljuset är framme". Det är ju tyvärr inte så ofta vid denna tiden på året.

    Sinnerlig-krukorna ja, de vill jag också ha! Men, de är, precis som Katarina säger, alltid slut.

    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  4. Jag har följt din blogg sedan i somras, men aldrig skrivit någon kommentar. Idag när jag varit hemma från jobbet o kurerat förkylning passade jag på att läsa alla dina inlägg, från det första till det sista! En underbar blandning av trädgård, inredning och kloka funderingar som jag ofta känner igen mig i. Tack för inspiration och vackra bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny,
      Så glad och rörd jag blir av din fina kommentar. Det glädjer mig verkligen att du skriver här och att du tycker om bloggen och den inspiration som den ger. Även om man bloggar för att man själv tycker att det är roligt så är det ju såklart ännu roligare att det finns läsare som uppskattar den. Blir också glad över att du känner igen dig i mina funderingar, jag försöker ju att även skriva lite "filosofiska" tankar om livet och så...

      Hoppas att du kryar på dig från din förkylning snart.

      Kram
      Cathrine

      Radera
  5. Ja, ljuset lyser mest med sin frånvaro. Och då måste man ju passa på att fota när tillfället yppar sig. Håller med, snygg och cool ljusstake du hittat, kul med sådana fynd.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!