söndag 16 augusti 2015

Färgerna i sensommarträdgården

Tror bestämt att jag har en förkärlek till lila, rosa och silver i min trädgård. I alla fall när det gäller de blommor som har sin bästa tid nu.

Lavendeln blommar fortfarande och de marktäckande rosorna 'The Fairy' är bara i sin linda av sin storhetstid. Knopparna och blommorna lär räcka hösten ut. Ett litet silverpäronträd, med sina silvriga blad som påminner om olivträd, förstärker medelhavskänslan i lavendelhavet .



Klematisen 'Södertälje' som klättrar upp på balkongen har snart växt upp på taket. Däremot har jag ingen lycka alls med solhattar. EN blomma har jag på min 'Magnus' så det får väl jag och humlan vara glad för... Hur lyckats man med solhattar egentligen? På väg till jobbet cyklar jag förbi en "offentlig" plantering som i princip sköter sig själv och där är solhattarna hur fina som helst!



Temyntan däremot verkar ha gillat den blöta och svala sommaren för den är på topp och blommar som allra bäst.


Jag försöker att ta ta översiktsbilder av trädgården eftersom jag vet att det uppskattas, så även av mig. Men det är så himla svårt - allt blir bara en grön röra. Jag får försöka igen, tidig morgon eller kväll, någon gång ska jag väl lyckas!

Avslutar med en bild som sonen tog i går kväll när han lånade min kamera och jag kan bara konstatera att äpplet faller inte långt från trädet :)




3 kommentarer:

  1. Så fin din lavendel är och temyntan, klematisen är ju enorm. Det prunkar ordentligt hos dig! Magnus har jag aldrig reflekterat över att den skulle vara svår men jag har läst på flera bloggar att de har problem med den. Hos mig har den alltid vuxit som ogräs, både i den gamla trädgården och den här. Jag har ganska så torr jord och hade det även i förra trädgården, det gillar solhattarna. Nu vet jag inte vad du har för jord men många som har haft problem med Magnus har problem med dräneringen, det blir för blött helt enkelt. Magnus gillar ju både sol och värme och tål torka bra. Du får ge den din soligaste och varmaste plats! Kram Merja

    SvaraRadera
  2. Så härligt soliga bilder med sensommarljus! Lavendel är verkligen en av mina favoriter, så skönt det är när man går i trädgården och känner doften.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lavendeln är otroligt fin i år. Den tog sig verkligen så här i slutet på sommaren och är även en av mina största favoriter i trädgåren.
      Kram Cathrine

      Radera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!