måndag 24 augusti 2015

Efter 4 års betänketid...

...har jag äntligen bestämt mig. Den må vara gammal, den må vara tidstypisk 60-tal men nu ryker den.


Jag talar om oxbärsbusken vid entrén som jag har haft tålamod med i flera år. Intalat mig själv att den är fin på våren med de små rosa blommorna, att den har vackra mörkgröna blad och att det är en härlig färgklick på hösten. Men är den snygg? Nej. Skulle jag själv välja att plantera en sådan buske? Nej. Gör den mig lycklig? Nej. Varför är den då kvar? Jag vet inte, eller jo kanske att jag vet... kan det bero på min lilla rädsla för att ta bort stora och uppvuxna växter som följde med huset? Jag borde ju har lärt mig något när vi för tre år sedan tog bort rhododendronskogen på den vänstra sidan av entrédörren...


Nåväl, jag tror inte att jag kan bli beskylld för att ta hastiga och ogenomtänkta beslut när det gäller trädgårdsväxternas arv. Efter fyra års betänketid kan jag nog säga att detta är ett moget och väl genomtänkt beslut.


Sagt och gjort! På lördagsmorgonen gick jag ute med sax, såg och sekatör och fick ner hela busken. Och som vanligt fick maken rycka in när det kom till det där sista tunga jobbet, som rötter och...


...ett och annat tankearbete hur det nya ska komma på plats utan att vi trampar ner hasselörten och ormbunkarna...


...så han byggde en bro. Och varför kom inte jag på detta själv!


Och se! Här kommer den! Den nya japanska lönnen som jag köpte till halva priset när plantshopen hemma hade 50% på alla uteväxter för medlemmar. Då är det köpläge för ett uppvuxet träd. Och stackars maken för utstå ännu en "rumpbild". :)



För rättvisans skull får det bli en bild framifrån också och sen var det bara städningen kvar


och lite "finbilder" på det nya.




Som ett brev på posten har självklart en ny fråga uppstått: ormbunkarnas vara eller icke vara? Visst i ett närbildsutsnitt är de vackra - men helheten? blir det inte lite för mycket? lite för "bösigt"? lönnen försvinner?
Eller vad säger ni trädgårdsvänner där ute? Ni får gärna hjälpa mig att tänka, stort som smått - vad som kan tänkas passa eller inte till lönnen och den gamla azaleadamen som står till höger om den. Och som ni nog har förstått vid det här laget så förhastar jag mig inte... :)

6 kommentarer:

  1. Så snyggt, så snyggt! Vilket fint ex du har fått tag på, det blev färdigt med en gång! Ja, jag får väl leva upp till mitt rykte och föreslå att du ska komplettera lönnen med - ett klot. Så klart :)
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Superfint!!! Vilket klipp! Eftersom ormbunkarna verkar trivas, gissar jag att rabatten är ganska skuggig. Jag tycker att det är fint med lite höjd (av ormbunkarna) mot trappen till så att man inte ser in. Ett klot, som Katarina föreslår, är aldrig fel. Jag tycker också att det är snyggt med hostor, både till lönnen och hasselörten och ormbunkarna. Själv har jag "Gold Standard" till min rödbladiga lönn. Fint med något som bryter lite. 'Gold Standard' är dock inte fin om den står för soligt.

    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  3. Snyggt jobbat! Inte dåligt att få tag på ett så fint ex på rean. Håller med Katarina och Maria att ett klot eller två skulle bli fint. Lite stramhet till det yviga. Så jag skulle nog flytta på någon ormbunke. Kram Merja

    SvaraRadera
  4. Snyggt jobbat! Inte dåligt att få tag på ett så fint ex på rean. Håller med Katarina och Maria att ett klot eller två skulle bli fint. Lite stramhet till det yviga. Så jag skulle nog flytta på någon ormbunke. Kram Merja

    SvaraRadera
  5. Snyggt jobbat! Inte dåligt att få tag på ett så fint ex på rean. Håller med Katarina och Maria att ett klot eller två skulle bli fint. Lite stramhet till det yviga. Så jag skulle nog flytta på någon ormbunke. Kram Merja

    SvaraRadera
  6. Vad fint det blev med lönnen! Jag önskar mig själv en lönn, men vet ännu inte var jag skulle placera den så det får vänta. Spontant tänkte jag också på att byta ut lite ormbunke mot någon hosta. Ett klot skulle säkert också bli snyggt! Men jag tycker absolut inte du ska ta bort ormbunkarna helt!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!