söndag 11 januari 2015

Brytpunkter

Brytningspunkter - från det ena till det andra, något slutar något börjar - för alltid med sig en slags tomhet och vemod, tankar om det som varit och det som skall komma. Julens slut är en sådan typisk brytpunkt; när den ska plockas ner i sina lådor igen. Simpelt - ja, det måhända. Handlingen i sig utlöser knappast någon existentiell kris men den för ändå med sig tankar om tidens gång, tankar som; ännu en jul har förflutit, hur blev den, uppfylldes mina förväntningar, uppfylldes andras förväntningar? Ja, listan kan göras lång om man nu vill fördjupa sig i julens väsen. Men brytpunkt innebär ju också något nytt, en ny början! Så vilka nya vårlökar ska jag fylla de tomma hyacintvaserna med? Det är väl en lagom utmaning så här i början på året! :)

 

Jag måste erkänna att jag lämnade kvar en julsak. Den vita stjärnan i vårt matrumsfönster. Mörkret har ju knappast gett vika än så januari ut hänger min "vinterstjärna" uppe.


En svävande ljusslinga över ljuslyktorna fick också vara kvar för att förgylla mörka januari.


Vissa blommor vill inte heller ge upp julen riktigt än. Min vackra amaryllis "Rio Negro" bjuder på en tredje stängel.


...och julen varar ju fram till påska. Julkaffet, som jag köpte till halva priset nu efter jul, står sig fram till juni så liiiiite till drar jag på det! :) Ni märker, jag har inte riktigt släppt taget om julen än, men det är faktiskt två dagar kvar till tjugonde knut!


Och precis på dagen idag så firar jag 1 år här på bloggen! Läs mer om mitt första bloggår i min årskrönika. En fin söndag till er alla kära bloggläsare!


4 kommentarer:

  1. Ohh så många fina Kastehelmi du har!! Mitt mål är att skrapa ihop några fler under 2015 :))

    Ett slut för något och en början på något annat. Visst är det så. Men lite tankfull blir man ibland vid avslut av något slag. Men det är nog bra kanske också. Reflektera lite och tänka efter. Det tycker jag om. Känns hälsosamt också.

    Köp massor av vårlökar tycker jag! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ann-Louise, fler Kastehelmi låter som ett bra mål under 2015!
      Ja, jag tycker om att försöka stanna upp och reflektera då och då när tillfälle ges. Jag tror att vi i det moderna samhället har tappat lite när det gäller ritualer och högtider - många gånger så rusar vi bara på utan att stanna upp och det ena avlöser det andra.

      Ett gott reflektionsår önskar jag dig,
      Kram Cathrine

      Radera
  2. Grattis på ettårsdagen! Jag gjorde mitt första inlägg den 19 januari, så du är en aning före mig. Visst har det här året gått i rasande fart.
    Härliga vaser. De behöver inte fyllas. Är så vackra i sig.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette för gratulationen och jag får gratta dig den 19:e! Visst har det gått fort och det är lite roligt att titta tillbaka och se vad man gjort under året. Bloggen kommer ju att bli en dagbok för livet som man kan återkomma till.

      Tycker också att glas och vaser är vackra i sig och ofta står de utan blommor hemma hos mig.
      Kram till dig,
      Cathrine

      Radera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!