söndag 29 juni 2014

Klematis Summer Snow

I vår trädgård står det ett gammalt körsbärsträd strategiskt planterat som ett insynsskydd mot grannhuset, men som tyvärr visade sig vara dött när vi flyttade in för fyra år sedan. Vi har tänkt att så småningom bygga en pergola här men i väntan på att vi ska hinna med det projektet planterade jag andra sommaren vi bodde här en klematis som har fått klättrat upp i det döda trädet. Den är nu inne på sitt tredje år och jag bara älskar växtkraften av sorten Summer Snow (Clematis vitalba "Paul Farges"). Den har växt sig som en ny krona på trädet, alldeles rund och fin. Jag har inte beskurit den och den har på egen hand tagit sig upp i de få stammar och grenar som finns kvar av trädet. Undertill och runt har jag planterat isop som sedan återkommer lite längre bort i örtagården.

Klematis Summer Snow

Under lördagen fortsatte regnandet. Det vräkte ner hela dagen så att mina skålar och krukor på bordet fylldes till brädden. Nu tycker jag nog att det har regnat tillräckligt..



Jag håller tummarna för alla er som har öppen trädgård idag söndag att solen ska skina i era trädgårdar!

2 kommentarer:

  1. Riktigt fint är det ditt "nya" träd. Bra ide' att sätta en starkväxande klematis. Ha en fin kväll! Merja

    SvaraRadera
  2. Där snackar vi växtkraft! Men det blev snyggt. Även här har det regnat idag, det var väldigt länge sedan sist så det var behövligt.
    /Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!