torsdag 1 maj 2014

Å jag som trodde att jag hade koll...

Häromkvällen låg jag och bläddrade i en trädgårdstidning strax innan jag skulle sova. En sida fångade mitt intresse, det var en uteplats utanför ett växthus som jag tyckte såg så mysig ut. Fina textilier, en fin bänk och.... trädgårdsmöblerna, tänkte jag, liknade de som vi har. En trägrupp bestående av en soffa, två fåtöljer och ett bord som de förra ägarna lämnade kvar på balkongen när vi köpte huset. Jag läste texten i tidningen och där stod det att möblerna på bilden heter "Bergshamra" och var formgivna 1968 av Carl Malmsten. Ja, det var verkligen likt våra tänkte jag och släckte lampan för att sova. Någon dag senare så sa jag till maken "titta här, är inte den här trädgårdsgruppen i tidningen väldigt likt den vi har? Jo, sa han, det är exakt den vi har!" Jag började krypa under möblerna för att leta efter någon slags etikett och hittar en liten plåtetikett där det står; ITA Igelstaverken AB. Jag googlar och inser att det är där som Carl Malmstens "Bergshamra" tillverkades. Wow, tänkte jag, jag äger möbler formgivna av Malmsten, det är inte varje dag det inträffar! Det är bara det att bordet har jag använt som arbetsbord ute i trädgården där det nu har stått i tre år i ur, skur och snö. Helt plötsligt kändes det lite väl lyxigt att ha ett Malmstensbord som arbetsbänk. Gissa vem som genast plockade bort alla leriga krukor och jordpåsar från bordet och flyttade det från arbetshörnan. Nu får min käre make, snickaren, göra en insats med lite restaurering och linolja!

Carl Malmsten "Bergshamra"


Carl Malmsten "Bergshamra"

Jag har alltid gillat gruppen för dess enkla formspråk och sittvänlighet, nu förstår jag varför :)

1 kommentar:

  1. Vilken lycka! Och det gör väl inget att ni har slitit på dem i trädgården, det är antagligen där ni helst vill använda dem eftersom det är det ni har gjort! Saker är till för att användas helt enkelt. Njut av dina fina möbler och trädgård!

    kram louise

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!