onsdag 5 februari 2014

Rosor och kynne

Jag och rosor är inte så goda vänner eller snarare jag och lössen, rosrosten, vattningen, gödningen... ja, ni kanske kan gissa att dessa kinkiga varelser inte riktigt trivs hos mig. Om det beror på rosornas kynne eller mitt låter jag vara osagt! Men ingen regel utan undantag och jag har faktiskt en ros som är helt fantastisk och det är Pimpinellifolia "Aïcha". Den köpte jag för tre år sedan på Wij Trädgårdar i Ockelbo och den har sedan dess växt sig manshög. Visst, lössen älskar den också men den är stark och dukar inte under i första taget. Jag brukar spraya den med såpa några gånger under sommaren och den belönar mig då med en underbar blommning. Blommorna är ljust-ljust gula till en början men övergår sedan till vitt. Här är några bilder från i somras.

Aicha
Aicha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!